آخرین اخبار
کد مطلب: 125512
روحاني در ديدار صميمي با ايرانيان و دانشجويان مقيم هند؛
تحريم ميدان ارتباط با ملت‌ها را محدودتر مي کند/حاکم فعلي آمريکا بيش از يکسال است مي خواهد برجام را از بين ببرد
تاریخ انتشار : 1396/11/28 08:43:19
نمایش : 2553
زبان فارسي مي‌تواند توسعه روابط ايران و هند را شتاب دهدرئيس جمهور کشورمان گفت: حاکم فعلي آمريکا بيش از يکسال است مي خواهد برجام را از بين ببرد و هر بار مي گويد اين آخرين امضاي من است.
به گزارش خبرنگار سلام لردگان؛ به نقل ازباشگاه خبرنگاران جوان؛ حسن روحاني روز جمعه در شهر حيدرآباد و در ديدار صميمي با ايرانيان و دانشجويان مقيم هند با بيان اينکه زبان فارسي مانع خودباختگي فرهنگي است و کرسي هاي زبان فارسي بايد توسعه يابند، گفت: زبان شيرين فارسي در ديار شبه قاره، بهتر از همه جا جلوه گر شده است و مي تواند توسعه روابط ايران و هند را شتاب دهد.

رئيس‌ جمهور با گراميداشت ايام پيروزي انقلاب اسلامي، اظهار داشت: مردم در 22 بهمن با شور و هيجان سال‌هاي اوليه انقلاب به خيابان‌ها آمده و با تلاش و اقدام پدران، برادران و يا خودشان در ايام پيروزي انقلاب اسلامي تجديد ميثاق کردند.

روحاني با بيان اينکه ملت ايران در سالهاي اخير قدم هاي بزرگي در احقاق حقوق خود برداشت، خاطرنشان کرد: امروز شاهد تلاش ملت بزرگ ايران براي تعالي و توسعه کشور هستيم.

رئيس جمهور در ادامه با بيان اينکه رابطه ايران با شبه قاره هند و کشور هندوستان بسيار ويژه است، اظهار داشت: فکر نمي‌کنم در هيچ جاي دنيا رابطه اي به اين نزديکي بين دو ملت و دو کشور وجود داشته باشد. در اين کشور، ايرانيان، قطب شاهيان و ديگر افراد به قدري نفوذ، محبوبيت و مديريت داشتند که توانستند در اين سرزمين حکمراني کنند و اين اقدامي بسيار ارزشمند و مهم است که عده‌اي از ايران به هندوستان آمده و ترتيب شهرها و شيوه اداره و نحوه مديريت جامعه را از سرزمين خود به اين سرزمين آورده و تجربيات خود را به خوبي به مردم اين کشور منتقل کردند و اين نشان دهنده آن است که ايرانيان در عرصه‌هاي اقتصادي و فرهنگي بسيار فعال بودند.

روحاني با اشاره به اينکه زبان فارسي مي تواند توسعه روابط ايران و هند را شتاب دهد، تصريح کرد: تاجران و بازرگانان تنها کالا مبادله نمي‌کنند، بلکه در جريان فعاليت‌هاي خود کالاي فرهنگي، ‌سياسي و مديريتي را نيز انتقال مي‌دهند.

رئيس جمهور گفت: در آثار تاريخي ارزشمندي که در حيدرآباد وجود دارد، به خوبي فرهنگ اسلامي و ايراني نمايان است و گذشتگان به خوبي توانسته‌اند، فرهنگ، تمدن و اعتقادات ايراني را به اين سرزمين منتقل کنند و امروز هم بايد با بهره گيري از ظرفيت‌هاي بزرگ فرهنگي که ايرانيان از آن برخوردار هستند، مسير گذشته را طي کنيم.

روحاني با بيان اينکه زبان فارسي و فرهنگ ايراني نفوذ گسترده‌اي در کشورهاي منطقه و شبه قاره هند داشته است، گفت: زبان فارسي در عراق و حتي ترکيه و دربار عثماني جايگاه ويژه‌اي داشته است،‌ اما در دهه‌هاي اخير فارسي‌زدايي صورت گرفته است. امروز در شرق ايران و شبه قاره هند، فرهنگ ايران جاري است. در هيچ سرزمين و دياري مانند شبه قاره هند زمينه براي توسعه و گسترش زبان فارسي مهيا نبوده است و در اين سرزمين حتي براي شعر فارسي سبک ويژه‌اي ايجاد کردند و اين نشان‌دهنده ظرفيت بالايي است که براي فرهنگ و زبان فارسي در شبه قاره هند وجود دارد.

رئيس جمهور با بيان اينکه روابط ايران و هند بايد بسيار نزديک‌تر و صميمانه‌تر باشد، گفت: مردم هند، از فرهنگ و آداب و رسوم خود، حتي در ديار غرب به خوبي صيانت کردند. البته ايرانيان هم در طول تاريخ اينچنين بودند ولي انتظار مي‌رود که بيش از ديگران حامل فرهنگ، رسوم و اعتقادات کشورمان در سرزمين‌هاي ديگر باشند و بايد مراقبت داشت تا خودباختگي فرهنگي در زندگي ما نفوذ نکند.

روحاني خاطر نشان کرد: بايد کرسي‌هاي زبان فارسي را توسعه دهيم تا زبان فارسي در اين ديار باقي بماند و بايستي از ظرفيتي که در سابقه تاريخي دو ملت وجود دارد براي ارتباط و نزديکي هر چه بيشتر دو کشور استفاده کرد.

رئيس جمهور گفت: ايرانيان مقيم خارج از کشور، سفراي ايران محسوب مي‌شوند که بايد از فرهنگ ايراني در اين سرزمين‌ها صيانت کنند.

روحاني با اشاره به اينکه مطالبات و درخواستهاي برخي از دانشجويان و ايرانيان مقيم هند پيگيري مي شود، اظهار داشت: از سفير کشورمان مي‌خواهم که موارد مطرح شده را به مسئولين مربوطه منتقل کنند، تا اجرايي شود.

رئيس جمهور در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينکه ملت ايران در سال‌هاي گذشته بويژه در سال‌هاي اخير، اقدامات و تلاش‌هاي بسيار بزرگ و ارزشمندي در حوزه‌هاي اقتصادي، فرهنگي، سياسي و احقاق حقوق خود انجام داده است، گفت: ملت ايران سال‌ها از سوي ديگران تحت تحريم‌هاي ناحق و ظالمانه قرار گرفته بود که سابقه برخي از اين تحريم‌ها به اوايل انقلاب و برخي نيز به بعد از سال 85 مربوط مي‌شود. تحريم‌ها فشار زيادي بر مردم وارد مي‌کند، لذا بايد تلاش کرد تا تحريم‌ها برطرف گردد. ملت ايران در 4 سال گذشته اقدامات بسيار ارزشمندي در راستاي احقاق حقوق خود در اين زمينه انجام داده است.

روحاني اضافه کرد: بي‌ترديد اگر از انتقال انرژي توسط کشورمان جلوگيري شود، ارتباط ما با ساير کشورها تضعيف مي‌گردد و امروز ملت ايران با تلاش‌هاي خود حداقل در اين حوزه حقوق خود را بازپس گرفته و به اندازه سال‌هاي قبل از 84 نفت، توليد و صادر مي‌کند و در بخش گاز و پتروشيمي نيز شاهد، رشد و توسعه هستيم.

رئيس جمهور با قدرداني از تلاش‌هاي وزارت خارجه و دکتر ظريف در عرصه سياست خارجي و احقاق حقوق ملت ايران گفت: به واسطه زحماتي که کشيده شد، به خوبي نشان داديم همانگونه که از قدرت دفاع در برابر متجاوز برخوردار هستيم، توان سياسي و قدرت مذاکره نيز با جهانيان داريم و در اين حوزه نيز جايگاه کشورمان در طول سال‌هاي گذشته هر روز قوي‌تر شده است.

 روحاني گفت: امروز ايران از ديدگاه سازمان ملل و حتي قدرت‌هايي که رابطه خوبي با ملت ايران ندارند، قدرتي تأثيرگذار در منطقه است و هيچ کس در آن ترديدي ندارد. امروز براي آينده، سه کشور ايران، روسيه و ترکيه کنار هم مي‌نشينند تا ثبات و آرامش به منطقه برگردد و هيچ کس ترديدي ندارد که در مبارزه با تروريسم که خطر بزرگي براي ملت‌هاي منطقه است، ملت ايران بود که در برابر اين فاجعه بزرگ ايستادگي کرد و آنها را به عقب راند. البته مردم عراق و سوريه هم نقش مهمي در اين زمينه ايفا کردند، اما هيچ کس در بزرگي و اهميت نقش ايران در بازگشت ثبات و امنيت به منطقه ترديدي ندارد و اين افتخار بزرگي براي ملت و دولت ايران است.

رئيس جمهور خاطر نشان کرد: امروز آقايي که در آمريکا روي کار آمده، بيش از يک سال است که تلاش مي‌کند، برجام را از بين ببرد و هر چند يکبار اعلام مي‌کند که آخرين امضاء خود را در اين زمينه مي‌زند و اينکه يک ابرقدرت در برابر ايران يکسال است که تلاش مي‌کند کاري انجام دهد و تا امروز نتوانسته، افتخار بزرگي محسوب مي‌شود. آمريکايي‌ها در اين مدت هر موقع که خواستند در برابر برجام کاري انجام دهند، هيچ‌کس به جز يک رژيم اشغالگر و يکي دو کشور کوچولو به خواسته او پاسخ مثبت نداده است و همه کشورها حق را به ايران مي‌دهند اين نشان‌دهنده آن است که ملت ايران در مسير پيشرفت و تعالي حرکت مي‌کند.

 روحاني با بيان اينکه ايران در بخش‌هاي مختلف صنعتي و اقتصادي طرح‌هاي قابل ملاحظه‌اي داشته است، اظهار داشت: امروز فولاد ايران در دنيا تأثيرگذار است. تا سال 1404 به ميزان توليد 55 ميليون تن فولاد خواهيم رسيد. در حوزه پتروشيمي نيز جايگاه بالايي داريم. طي دو ماه شش واحد پتروشيمي و در دولت يازدهم در پارس جنوبي، 11 فاز افتتاح شد، اين در حالي است که تمام فازهايي که از ابتدا تا قبل از دولت يازدهم در پارس جنوبي افتتاح شده، 10 فاز بود و به فضل الهي در سال آينده چند فاز جديد نيز در پارس جنوبي افتتاح خواهد شد.

رئيس جمهور افزود: در دولت يازدهم ناچار بوديم 8 ميليون تن گندم وارد کنيم و در دو سال اخير حتي به اروپا نيز گندم صادر مي‌کنيم و اين به معناي آن است که ملت ايران در زمينه کشاورزي، صنعتي، فولاد و ترانزيت در مسير پيشرفت و توسعه قرار دارد.

 روحاني با بيان اينکه جمهوري اسلامي ايران در حوزه ترانزيت نقش بسيار مهمي در آينده ايفا خواهد کرد، گفت: امروز شرايط ايران به واسطه اهميتي که به توسعه خطوط ريلي داده شده است، روز به روز، بهتر مي‌شود و هند از طريق ايران مي‌تواند به افغانستان، آسياي مرکزي، روسيه و اروپا متصل شود.

رئيس جمهور با اشاره به پيشرفت ملت ايران در حوزه فناوري‌ اطلاعات، اظهار داشت: امروز اينترنت پرسرعت حتي روستاهاي کشورمان را تحت پوشش قرار داده است و 200 هزار شغل طي سال‌هاي اخير با استفاده از ظرفيت فضاي مجازي ايجاد شده است. هند نيز از کشورهايي است که در حوزه فناوري اطلاعات پيشرفت خوبي دارد و تجار، فعالان اقتصادي و دانشجويان مي‌توانند از اين ظرفيت براي پيشرفت متقابل دو کشور در اين حوزه استفاده کنند و دانشجوياني که در اين حوزه تحقيق مي‌کنند، مي‌توانند زمينه ارتباطي خوبي بين دو کشور ايجاد کنند.

 روحاني خاطر نشان کرد: ايران و هند، در حوزه سياسي و مسايل منطقه‌اي روابط خوبي با يکديگر دارند و از لحاظ اقتصادي و تجاري نيز بايد مناسبات و همکاري‌هاي خود را هر چه بيشتر افزايش دهيم و اميدوارم شاهد تحکيم هر چه بيشتر روابط بين دو ملت ايران و هند باشيم.

در اين مراسم تعدادي از دانشجويان و ايرانيان مقيم هند، در سخناني ديدگاه‌ها، مشکلات و پيشنهادات خود را با رئيس جمهور در ميان گذاشتند.

 

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس